DPF w BMW

DPF, czyli Diesel Particulate Filter – po polsku filtr cząsteczek stałych ma za zadanie dopasować jakość emisji spalin do wymagań stawianych przez Unię Europejską. Tak zwane normy EURO, czyli Europejski standard emisji spalin zobowiązuje producentów do nieprzekraczania poszczególnych wartości zanieczyszczeń, aby więc tego uniknąć filtr DPF oczyszcza spaliny z cząsteczek stałych. Auta produkowane obecnie muszą być zgodne ze standardem EURO 6, stąd też konieczność montowania w samochodach z silnikiem Diesela filtrów DPF.

Żywotność filtra DPF

Filtry cząsteczek stałych mają jednak ograniczoną żywotność. Jeżeli chodzi o filtry DPF montowane w samochodach BMW, przeciętnie powinny one wystarczyć na około 200 000 kilometrów. DPF zużywa się szybciej, jeżeli auto wykorzystywane jest głównie w warunkach miejskich. Jak wiadomo, korki wymuszają na nas styl jazdy, który nie jest korzystny dla silnika, szczególnie w samochodach z Dieselem.

Przybieranie oleju w silniku a filtr cząsteczek stałych

Jeżeli poruszamy się po mieście autem z Dieselem, powinniśmy mieć świadomość ryzyka wystąpienia zjawiska przybierania oleju w silniku. Automatyczne dopalanie filtra cząsteczek stałych (DPF) wymusza rozszerzenie fazy wtrysku paliwa, a co za tym idzie zużyta będzie większa jego ilość. Przy eksploatacji samochodu głównie w warunkach miejskich, przy częstych korkach, zwiększamy częstotliwość występowania niekompletnych procesów dopalania. Niestety, w konsekwencji doprowadzi to do szybszej konieczności wymiany filtra DPF. Dodatkowo możemy mieć problem z wyciekami oleju silnikowego. W takiej sytuacji, powinniśmy udać się do serwisu – samodzielne upuszczanie oleju może przysporzyć nam dodatkowych kłopotów, zresztą taka ingerencja stoi w sprzeczności z obecnie obowiązującymi przepisami.

Jak rozwiązać problemy z filtrem?

DPF najlepiej podjąć operacji oczyszczania, która zrealizuje renomowany serwis. Dzięki niej możemy podwoić długość eksploatacji naszego filtra cząsteczek stałych. Jeżeli natomiast filtr DPF, szczególnie w używanym samochodzie, jest w gorszym stanie, należy rozważyć jego wymianę na nowy. Oryginalny filtr BMW może być wydatkiem odczuwalnym dla naszego portfela. Jeżeli zależy nam na oszczędnościach, być może warto rozważyć polski zamiennik, którego cena może być nawet 3-krotnie niższa.
Pamiętajmy natomiast, aby pod żadnym pozorem nie decydować się na usuwanie filtra cząsteczek stałych. Usługa ta bywa proponowana w serwisach samochodowych o niższej renomie, jednak jest to ryzykowne i może prowadzić do trwałego uszkodzenia samochodu oraz poważnych problemów przy ewentualnej kontroli, nie wspominając już o zagrożeniu płynącym dla środowiska.

Zdjęcia pochodzą ze strony: dpfecoserwis.pl/ Jesteśmy wdzięczni za materiały.